Sådan søger du et stipendie til Camp Rising Sun

Hvem kan søge:

  • Ansøgeren skal være født mellem 30. juni 2000 og 30. juni 2002.
  • Ansøgerne skal være i stand til at deltage i det fulde program – hhv. fra 24. juni til 21. juli 2017 (drengelejren) og 29. juli til 25. august 2017 (pigelejren). Dertil kommer mindst to dage til rejse og ophold i New York City både før og efter lejrene.
  • Ansøgerne skal tale godt engelsk.
  • Ansøgeren må ikke have en tæt familierelation til tidligere Camp Rising Sun-deltagere.
  • Ansøgeren skal fysisk være i stand til at deltage i et aktivt lejrprogram. De udvalgte deltagere vil efter interview blive bedt om at sende lægeerklæring.

Hvad indeholder en komplet ansøgning:


Hvordan og hvornår skal ansøgningen indsendes:

  • Ovennævnte dele samles i den nævnte rækkefølge i én pdf-fil og sendes senest den 10. januar 2017 til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.. Anbefalingerne bliver sendt direkte til os, når skemaet er udfyldt via linket, og skal derfor ikke inkluderes i pdf-filen. Vi skal have modtaget anbefalingerne senest d. 10. januar 2017.

Hvordan udfylder jeg ansøgningen:

  • Det kan tage lang tid at skrive en god ansøgning; du bør derfor begynde så tidligt som muligt.
  • Vær sikker på, du udfylder ansøgningen korrekt.
  • Du skal selv udfylde ansøgningsskemaet. Derudover skal både dine forældre og du selv underskrive ansøgningen.
  • Husk at få alle de nødvendige dele af ansøgningen med i korrekt rækkefølge.
  • Ansøgningen skal indsendes som én PDF-fil vedhæftet en e-mail inden ansøgningsfristens udløb.
  • Du kan skrive på enten dansk eller engelsk. Vi anbefaler, at du skriver på dit modersmål.


Hvad sker der, efter ansøgningen er sendt:

  • En gruppe af tidligere danske deltagere på Camp Rising Sun vil læse alle ansøgningerne igennem og udvælge en håndfuld, der skal til interview.
  • Invitation til interview sendes i ugen op til interview. Har du ikke hørt fra os den 5. februar, betyder det at du ikke skal til interview.
  • D. 5. februar vil der blive afholdt interviews. Interviewene varer cirka en halv time.
  • Efter interviewene vil den danske udvælgelseskomite nominere to ansøgere til at skulle af sted på de to lejre.
  • De nomineredes ansøgningsskemaer vil blive sendt til LAJF i USA, som vil foretage den endelige udvælgelse.
  • Alle ansøgere vil få svar senest d. 1. marts 2016.


Hvad sker der, hvis jeg bliver valgt:

  • De danske deltagere mødes i løbet af foråret med deltagere fra sidste sæson og deres familier, så man kan høre nærmere om turen og opholdet.
  • Det er normalt, at deltagerne rejser til USA et par dage før lejrens start, hvor de vil bo hos en værtsfamilie i New York.
  • Udgifter til selve rejsen og opholdet i lejren er en del af stipendiet. Lommepenge til hele turen samt udgifter i forbindelse med ophold i New York er for egen regning.
  • Rejsen til USA betales af en dansk fond, mens opholdet i lejren og rejser i USA betales af en amerikansk fond (The Louis August Jonas Foundation). CRSAAD står for at købe flybilletterne. Den eneste udgift man selv skal afholde, er lommepenge, forsikring og lignende.
  • Du kan finde flere informationer og billeder fra lejrene her.


Hvad hvis jeg har flere spørgsmål:

  • Du kan kontakte udvælgelseskomiteen på e-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.